Ofte stillede spørgsmål
Få svar på alle dine spørgsmål der melder sig, når du skal have lagt fjernvarme ind i din bolig. Hvis der mangler spørgsmål/svar, må du endelig kontakte os!
Fjernvarme NU!
Hvorfor tager fjernvarmeudrulningen så lang tid?
At lægge fjernvarme ind er et stort og omfattende projekt, som desværre ikke kan fikses i et snuptag. Vores plan om at fordoble antallet af fjernvarmekunder (+1.600), er allerede lavet ud fra "hurtigst muligt". Tempoet for udvidelsen er det, vi mener er realistisk for at kunne levere et ordentligt stykke arbejde, og vi har desværre ikke mulighed for at fremskynde udrulningen yderligere.
Myndighedsgodkendelser tager tid, og selve anlægsarbejdet er omfattende, når man udvider fjernvarmenettet.
For at give lidt perspektiv, skal der hver arbejdsdag laves ca. 10 meter hovedledning og 2 fjernvarmestik ind til en nye kunder. Det er inkl. opgravning, tildækning og reetablering. Vores plan har 200-300 ny-tilslutninger om året!
Hvad dækker etape 1, 2 og 3 over?
Det hurtige overblik - se vores etapekort
- Etape 1: Sorø Centrum og det nordlige Frederiksberg forventes færdig i 2024
- Etape 2: Sorø Nord forventes færdig i 2025
- Etape 3: Frederiksberg Øst forventes færdig i 2027
Kan I blive mere præcise end et årstal?
Ja, og så alligevel ikke. Når vi skriver, at etape 1 er klar i 2024, så vil der være nogle i etape 1, som får allerede i 2023, mens de sidste må vente til slutningen af 2024/starten af 2025.
Så snart vi kan være mere præcise, så vil vi opdatere din adresse med et mere specifikt tidspunkt, - fx 1. halvår af 2024 eller 2023.
Du kan slå din adresse op her og få nyeste status.
Kommer fjernvarmen kun i 4180 Sorø?
Som det ser ud nu, så udruller Sorø Fjernvarme kun fjernvarme på ca. 1.600 adresser med 4180 Sorø som postnummer.
Det er Sorø Kommune, der lægger varmeplan for hele kommunen, og vi har en tæt dialog med dem om evt. fjernvarme i både Stenlille, Dianalund og Ruds Vedby. Vi tilføjer byerne til hjemmesiden, når/hvis det bliver aktuelt.
Hvorfor vælge fjernvarme?
Det har vi skrevet en del om på denne side. Men ganske kort opsummeret:
- Fjernvarmen er mere miljøvenlig. I Sorø fremstiller vi primært fjernvarme på biobrændsel fremstillet af have- og parkaffald, hvilket udleder 10.000 tons mindre CO2 om året sammenlignet med gas. Herudover får vi overskudsvarme fra Hørkram.
- Fjernvarme er ved lov omfattet af hvile-i-sig-selv princippet, og dermed må fjernvarmeselskaberne ikke tjene penge. Det vil sige, at fjernvarmen er non-profit.
- Fjernvarme er lig med høj leveringssikkerhed, stabil varme og ingen støj- eller lugtgener. Alt sammen godt for dit indeklima.
- Dit fjernvarmeanlæg kan holde i mange år, og kan nemt tilpasses fremtidens teknologier og varmekilder.
Tilmelding
Jeg vil gerne have lagt fjernvarme ind, hvordan gør jeg?
Du tilmelder dig ved at udfylde formularen på vores hjemmeside - den starter med, at du skal søge din adresse frem og se, om du overhovedet kan få lagt fjernvarme ind. Hvis svaret herpå er positivt, udfylder du resten af formularen. Vi vender herefter retur med en kontrakt til digital underskrift, og så kører hele processen herfra.
Hvilken tilslutningsmodel skal jeg vælge?
Valg af model er i høj grad et spørgsmål om økonomi og ønsker.
Fælles for A-modellerne er, at du kan læne dig tilbage og lade Sorø Fjernvarme klare hele din installation. Herudover får du service på din installation. Økonomisk ligger forskellen i, at du ved A1 ikke skal have penge op af lommen, når du tilmelder dig - alt kører på abonnement (medmindre din installation rækker udover en standardinstallation, se punkt 7.5 i vores abonnementsbestemmelser).
Ved A2 betaler du en stor engangsudgift men har til gengæld kun et beskedent serviceabonnement tilbage.
Model C er for dig, der gerne vil stå for så meget som muligt selv og som samtidig har økonomien til at betale hele installationen på én gang.
Model B er primært tiltænkt allerede eksisterende kunder, der har brug for et nyt anlæg og ønsker, at Sorø Fjernvarme fremadrettet står for servicen. Du skal selv stå for hele den indvendige installation, dog udleverer Sorø Fjernvarme en unit, som din VVS'er skal installere.
OBS: Kontakt os ved tilmelding af boliger over 300 m², eller hvis du vil tilmelde flere adresser på én gang (fx udlejningsejendomme eller ejerforeninger).
Mere om vores tilslutningsmodeller
Kan jeg skifte model?
Frem til installationsmødet kan du skifte model - du skal blot kontakte os for at få det ændret, så sender vi en opdateret kontrakt.
Du kan også skifte model, når du har haft fjernvarme et godt stykke tid. Lad os forestille os, at du har A1 og har arvet en stor pose penge, som du gerne vil bruge på din fjernvarme. Det gør du ved at skifte til model A2, så du får et betydeligt lavere abonnement men fastholder din serviceaftale. Det kan lade sig gøre, når du blot indbetaler differencen mellem de to modeller. Kontakt os, så regner vi på det.
I praksis er det sådan:
- Kunder på model A1 kan skifte til model A2, B eller C
- Kunder på model A2 kan skifte model C
- Kunder på model B kan skifte til model A2 og C
- Kunder på model C kan skifte til model B
Hvorfor er der tilmeldingsfrist på hver af de tre etaper?
Til hver etape laver vi en tilmeldingsfrist. Vi skal nemlig i god tid have svar på, om vejen kan opnå mindst 60 % tilmelding, så vi kan planlægge arbejdet med vores entreprenør, bestille units, stikskabe, rør og meget, meget andet.
Etape 2 (Sorø Nord) har frist den 1. november 2024.
Hvad er fordelen ved hurtig tilmelding?
Så snart du har tilmeldt dig fjernvarme, så sørger vi for at holde hånden under dit gasfyr, indtil vi kommer med fjernvarmen. Det vil sige, hvis dit gasfyr står af, så sørger vi for, at du får sat et midlertidigt op, indtil fjernvarmen er klar. Vi udfører ikke almindelig service og små reparationer på dit gasfyr.
Jeg har tilmeldt mig på hjemmesiden - hvornår sker der noget?
Hvis du er en del af etape 1 og 2, så sender vi en kontrakt i umiddelbar forlængelse af din tilmelding.
Hvis du er en del af etape 3 og har tilmeldt dig, så ligger du trygt og godt i vores system. Vi sender dog først en kontrakt til underskrift, når vi nærmer os, at det er din tur til at få fjernvarme.
Tilmeldingsfristen til etapen er overskredet, jeg nåede det ikke, hvad gør jeg?
Du er altid velkommen til at kontakte os og høre, om du stadig kan nå det. Er du for sent ude, så opkræver vi en stor, ekstra engangsudgift (se pris i vores prisoversigt).
60 % tilslutning - hvordan og hvorfor?
At lægge fjernvarmerør er omfattende, - både økonomisk og arbejdsmæssigt. Derfor er det nødvendigt, at der som tommelfingerregel er 60 % tilslutning til fjernvarme pr. vejnavn, - dog med individuelle tilpasninger i forhold til boligernes placering.
Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at opnå tilstrækkelig tilslutning, men det gør ikke noget, hvis du hjælper os og prikker lidt til din nabo.
Er de nye ejere forpligtede til at overtage fjernvarmen, hvis jeg sælger mit hus?
Nej, det er de ikke. Er de nye ejere ikke interesserede i at have fjernvarme, er der følgende muligheder:
- Hvis du har valgt model A1 eller B, er du forpligtet til at tilbagelevere den installerede fjernvarmeunit og betale for, at Sorø Fjernvarme tager den ned. Herudover skal du indbetale den aktuelle anlægssaldo for installationen, svarende til anlægssaldoen nedskrevet lineært over 20 år.
- Hvis du har valgt model A2 eller C, har du selv betalt hele installationen. Hvis du har et udvendig stikskab med hovedhaner, bliver du nødt til at betale for afkobling af stikledningen, - dvs. opgravning heraf. Hvis du har hovedhanerne i kælderen, kan man lade stikledningen ligge.
Hvordan opsiger jeg min fjernvarmeaftale?
Efter en mindste-periode på fem måneder, har du mulighed for at opsige fjernvarmen igen. Det skal du gøre skriftligt, og du kan gøre det med en måneds varsel til udgangen af en måned.
Ved ophævelse af model A1 og B skal du indbetale den aktuelle anlægssaldo for installationen, svarende til anlægssaldoen nedskrevet lineært over 20 år.
Når du opsiger abonnementsaftalen (model A1, A2 eller B), overgår du til model C. Dermed har ejendommen stadig fjernvarme, men leveringspunktet flyttes til hovedhanerne før unit.
Installationen udendørs
Hvad er en stikledning?
Stikledningen er de to mindre fjernvarmerør, som løber fra de store rør i vejen og frem til ydermuren på dit hus. En stikledning går fra skel og til det sted på din boligs ydermur, hvor fjernvarmen skal ind i huset.
Hvordan lægges stikledningen ind til huset?
Vi graver en ca. 50 cm bred rende fra vejen og frem til ydermuren på dit hus, og lægger en stikledning med fjernvarme. Stikledningen ligger i ca. 60-70 cm dybde. Bagefter lægger vi jord og fliser på plads. Har vi gravet i din græsplæne, river vi og sår græsfrø eller lægger græstørv tilbage.
Kan jeg selv bestemme, hvor stikledningen skal løbe?
Vi nedgraver en stikledning fra fjernvarmerørene ude i vejen, gennem din have/indkørsel og frem til dit hus. Til installationsmødet forud for selve gravearbejdet aftaler vi sammen med dig, hvor stikledningen skal graves ned på din grund.
Som udgangspunkt føres stikledningen den korteste vej, som også er teknisk mulig. ”Omveje” vil medføre en ekstra regning på de ekstra ledningsmeter, reetablering m.m.
Hvor lang tid tager det udvendige gravearbejde på min grund?
Det tager normalt 1-2 dage med opgravning, 1 dag til rørarbejde og 2-3 dage til reetablering. Dog kan reetableringen tage længere tid, fordi entreprenøren samler brolægning/flisearbejde, så de kan nå flere på samme dag.
Kan jeg selv stå for gravearbejdet og derved spare penge?
Ja, men kun hvis du bor i et område, hvor vores entreprenør Arkil ikke har entreprisen. Og så kræver det, at du graver efter vores anvisninger - men det er noget, vi aftaler på installationsmødet, hvis du har et ønske om det.
Skal jeg selv genetablere efter gravearbejdet?
Stikledningen bliver nedgravet i en smal rende i jorden. Hvis gravearbejdet foregår i græsplænen, sår vi græsfrø bagefter eller lægger græstørv på plads. Graver vi under flisebelægning, lægger vi fliserne pænt tilbage. Raftehegn og hække bliver som udgangspunkt ikke berørt, da vi graver ind under dem.
Det kan dog være nødvendigt at grave visse planter, buske eller træer op under arbejdet, og da må du selv sørge for opgravning, flytning, vanding og genplantning.
Hvorfor skal jeg have et udvendigt stikskab?
Stikledningen ender i et udvendigt stikskab, hvori vi placerer hovedhanerne, hvis du ikke har kælder. Vi bruger denne løsning, da der er stor risiko ved at føre rør gennem husets sokkel og gulve i eksisterende bygninger.
Når hovedhanerne er udendørs, behøver du nødvendigvis ikke være hjemme hvis vi skal servicere dem.
Installationen indendørs
Hvor synlig bliver installationen i mit hus?
På denne side kan du se nogle billeder af installationen.
Som udgangspunkt kan man sige, at fjernvarmeinstallationen bytter plads med din nuværende varmeinstallation. For langt de fleste vil rørene være synlige dér, hvor de kommer ind gennem væggen (hvert rør er 21-27 mm i diameter), herefter løber de ofte i gulvet, og bliver igen synlige dér, hvor de tilsluttes fjernvarmeunitten.
Vi gør vores bedste for, at arbejdet efterlader så få synlige spor som muligt. Men vi kan ikke love, at det ikke kan ses, at vi har været der.
Hvor lang tid tager den indvendige installation?
Det tager normalt 1-2 dage, hvor du kommer til at undvære varmt vand og varme.
Skal jeg bruge en speciel VVS-installatør (kun model B og C)?
Du bestemmer selv, hvilken VVS-installatør du vil bruge til den indvendige installation, hvis du vælger tilslutningsmodel B eller C. Det er dog et krav, at det er en autoriseret VVS-installatør, og vi anbefaler, at VVS'eren herudover har et FJR-bevis. Det vil sige, at denne er klædt på til at udføre hovedeftersyn og service på fjernvarmesystemer i mindre ejendomme og kan arbejde under Fjernvarmens Serviceordning (FRJ).
Sætter I brugsvandsveksler eller varmtvandsbeholder op?
I de nye fjernvarmeområder, etape 1-3, sætter vi brugsvandsveksler op. Det varme brugsvand bliver opvarmet af en pladevarmeveksler, som sidder i selve fjernvarmeunitten, og på den måde sparer man pladsen til en varmtvandsbeholder.
Hvad er en unit?
Vi kunne også kalde en unit for en 'fjernvarmeunit' eller dit 'fjernvarmeanlæg'. Det er den, der styrer det hele. En unit indeholder bl.a. pumpe, veksler, termostat, snavssamler, temperaturmåler og en antenne, så vi kan komme i kontakt med måleren.
Under unitten sidder flere forskellige haner med hver deres funktion. Der er fx haner til dit kolde og varme vand, dit fremløb og returløb (altså fjernvarmevandet) og til husets centralvarmeanlæg.
Den gemmes i en kasse, så den ser helt pæn ud. Se mere her
Hvor meget fylder unit inkl. veksler?
En fjernvarmeunit måler ca. 62 cm i højden, 54 cm i bredden og 42 cm i dybden. Selve teknikken skjules af en sort kasse, så det ser helt pænt ud. Herudover kan du tilkøbe et hvidt kabinet.
Hvor meget strøm bruger en fjernvarmeunit?
Den bruger meget lidt! Regn med under 50 kr. om året.
Hvem fjerner mit gamle varmeanlæg?
Hvis du vælger model A1 eller A2, så sørger Sorø Fjernvarme for at tage dit gamle varmeanlæg ned og bortskaffe det. Præcis hvad vi gør, er afhængig af, om der er tale om gas, olie eller fx pillefyr. Se mere i vores bestemmelser.
Hvis du vælger model B eller C, så har du selv ansvar for den del af arbejdet.
Kan mit fjernvarmeanlæg placeres et andet sted end mit tidligere varmeanlæg?
Som udgangspunkt placeres den nye unit samme sted som fx dit gasanlæg. Til installationsmødet er der dog mulighed for at bestemme en anden placering - vi taler om, hvad der er muligt, og om det evt. medfører ekstra omkostninger. Mere end 10 meter enkeltrør (eller 5 meter dobbeltrør) koster ekstra.
Kan jeg bruge mine gamle radiatorer, hvis jeg skifter til fjernvarme?
Ja, det kan du godt, men hvis dine radiatorer er designet til høj fremløbstemperatur eller er for små, vil det påvirke din returtemperatur og dermed også din afregning.
Kan jeg lukke for varmen om sommeren?
Ja, du kan lukke for varmen men bibeholde det varme vand.
Mit varmeanlæg er et 1-strengsanlæg, kan jeg få fjernvarme?
I dag er de fleste varmeanlæg 2-strengsanlæg, hvor der er et rør til det varme vand og et til det kolde vand, men der eksisterer stadig 1-strengsanlæg, hvor varmen op til radiatoren kommer ind og ud samme sted.
Det er også muligt for 1-strengsanlæg at blive tilsluttet fjernvarme. Det kræver dog, at du får monteret de korrekte ventiler, og dit anlæg skal herudover dimensioneres og gennemgås.
Kan jeg bruge min gamle varmtvandsbeholder?
Hvis du insisterer på at beholde din varmtvandsbeholder og dermed en unit-type uden brugsvandsveksler, så skal du vælge tilslutningsmodel C, så du selv har ansvaret for den løsning.
Hvilke ekstraudgifter skal jeg være opmærksom på indendørs?
Her er eksempler på, hvad der ikke er med i en indvendig installation (model A1, A2):
- Reparation af gulv under eksisterende fyr, kedel, varmtvandsbeholder, olietank og lign.
- Indvendigt flisearbejde, tømrer- og snedkerarbejde samt retablering af andre overflader og anden belægning samt indvendigt og udvendigt malerarbejde
- Anden placering af fjernvarmeunitten end der, hvor det gamle fyr var
- Over 10 meter enkeltrør (eller 5 meter dobbeltrør) faktureres pr. ekstra meter.
- Du skal sørge for, at der er monteret en stikkontakt med jord maks. 1,5 meter fra dér, hvor fjernvarmeunitten skal sidde.
- Du skal selv sørge for at lukke efter aftræk eller skorsten.
Serviceaftale
Hvem kan få serviceaftale med Sorø Fjernvarme?
Hvis det er Sorø Fjernvarme, der har leveret din fjernvarmeunit, som det er tilfældet ved alle tre abonnementsmodeller (A1, A2, B), så medfølger der automatisk en serviceaftale, hvor vi står for vedligehold og service.
Hvor ofte skal mit fjernvarmeanlæg serviceres?
Det skal det hvert andet år.
Hvor hurtigt rykker I ud?
Sommerperioden (1. april – 30. september):
Hvis der er problemer med varmen i din bolig, sender vi en tekniker ud senest førstkommende hverdag. Ved problemer med det varme vand sender vi en tekniker ud senest dagen efter fejlmeldingen eller efter nærmere aftale.
Vinterperioden (1. oktober – 31. marts):
Hvis der er problemer med varmen i din bolig, sender vi en tekniker ud hurtigst muligt samme dag. Ved problemer med det varme vand sender vi en tekniker ud senest dagen efter fejlmeldingen eller efter nærmere aftale.
Skal jeg være hjemme, når I kommer og servicerer?
Ja, da vi i langt de fleste tilfælde har brug for at komme ind til din unit, så skal du være hjemme, så du kan lukke os ind.
Hvor lang tid tager et servicebesøg?
Hvis vi kommer til et planlagt servicebesøg, skal du afsætte ca. en halv time.
Jeg har problemer med varmen, hvordan ved jeg, om serviceaftalen dækker, eller jeg skal have fat i egen VVS'er?
Svigter varmen, eller er det varme vand koldt, kan det både skyldes fejl på fjernvarmeunitten (vores ansvar) eller fejl på dit centralvarmeanlæg (dit ansvar).
Hvis du er i tvivl, om fejlen skyldes fjernvarmeunitten eller noget i dit eget centralvarmeanlæg, så skal du finde ud af, om varmen mangler på enkelte steder eller over det hele?
- Mangler varmen i hele huset, på alle radiatorer, og mangler det varme vand også, så er det enten et tegn på, at hele fjernvarmenettet er nede eller at fjernvarmeunitten har en defekt. Den reparerer Sorø Fjernvarme uden beregning.
- Mangler varmen kun på enkelte radiatorer, eller mangler trykket kun i én vandhane, så er fejlen som regel i din egen installation, og derfor skal fejlen udbedres af din egen VVS’er.
Hvad er de hyppigste fejlkilder til manglende varme?
Det kan fx være:
- Tilstoppet snavsfilter
- Defekt reguleringsventil til varmekredsen
- Defekt pumpe eller udendørsføler
Diverse
Kan Sorø Bioenergi producere fjernvarme til alle de nye kunder?
Nej, det kan værket ikke, men vi udbygger løbende både værkets kapacitet samt mindre centraler i byen, bl.a. på Frederiksberg Øst, så vi kan sikre nok fjernvarme til alle.
Vi forventer at gøre det vha. varmepumper og evt. andre vedvarende energikilder.
Kan jeg supplere fjernvarme med anden opvarmningsform?
Ja, hvis du fx vil supplere din fjernvarme med brændeovn, solvarme eller varmepumpe, så er det ikke noget problem. Vi vil dog gerne vide det, for så skønner vi dit forbrug anderledes.
Hvad hvis mit gasfyr står af, før I kommer med fjernvarmen?
Sorø Fjernvarme sørger for, at du får et midlertidigt gasfyr, hvis dit eget går i stykker, og det ikke kan svare sig at reparere det. Ved almindelig service og reparationer skal du kontakte din egen VVS'er, - vi kommer kun på banen, når det ser virkelig sort ud.
Ovenstående service er gældende for alle tre etaper, men kræver, at du har tilmeldt dig fjernvarme og underskrevet en fjernvarmekontrakt. Kontakt os, hvis dit gasfyr står af.
Hvad sker der på et installationsmøde?
Et installationsmøde holdes hjemme hos dig, og det har til formål at få styr på, hvor din stikledning skal graves ned, hvor stikskabet skal placeres og for dem der har valgt A1 eller A2, skal vi sammen gennemgå hele den indvendige installation.
Vi sender en teknisk medarbejder fra Sorø Fjernvarme. Du skal derfor have ledningsoplysninger om private kabler og rør på din grund klar til installationsmødet, så ærgerlige skader kan undgås. Hvis du er bekendt med placering af antennekabler, fiberkabler, alarmkabler, forskellige rør såsom, kloak eller lignende, bedes du oplyse det på mødet.
Teknikeren ser på, hvordan vi lettest, billigst og mest hensigtsmæssigt kan lægge fjernvarmen ind – ude såvel som inde.
Lægger I direkte eller indirekte fjernvarme ind?
Vi lægger indirekte fjernvarme ind, så vi adskiller fjernvarmevandet fra det vand, der løber i boligens centralvarmesystem. Det er langt mere sikkert i forhold til fx vandskader.
Hvem opsiger den tidligere opvarmningsform?
Uanset tilslutningsmodel, så er det dig selv, der skal opsige din tidligere opvarmningsform og sørge for at betale for afkoblingen. Hvis du har gas, kan du søge tilskud hertil fra ’afkoblingsordningen’ hos Energistyrelsen.
Hvornår skal jeg opsige min tidligere opvarmningsform?
Opsigelse af gasaftalen skal ske direkte mellem dig og EVIDA på deres hjemmeside. EVIDA orienterer det selskab, hvor du køber din gas fra, om afbrydelsen, hvorefter du automatisk vil modtage en slutopgørelse fra gasselskabet.
Du må ikke opsige din gasaftale, før vi sammen har aftalt, hvornår den skal opsiges.
Hvorfor ikke bare beholde gassen?
Det har vi skrevet et indslag om i vores nyhedsbrev fra den 22. august 2024.
I store træk:
- Regeringen ønsker at udfase gas til privat opvarmning fra 2035.
- Sorø Kommunes mål er at blive fri af fossilt gas allerede i 2032.
- Gasprisen er let påvirkelig af, hvad der sker i verden.
- Fjernvarmen i Sorø er sammensat af flere forskellige former for brændsel blandt andet overskudsvarme, have- og parkaffald samt lokal skovflis, hvilket gør det muligt at udnytte den mest optimale og dermed være mindre påvirkelig af prisstigninger.
- Tager man miljøbrillerne på, er fjernvarmen i Sorø baseret på 82 % vedvarende energi, og vi forventer, at andelen stiger i 2024. Naturgas er en 100 % fossil energikilde, som belaster klimaet.
Økonomi
Hvad koster det at få lagt fjernvarme ind?
Det kommer an på, hvilken tilslutningsmodel du vælger. Nogle modeller har større engangsudgifter i forbindelse med installationen, og andre er udelukkende abonnementsløsninger.
Uanset hvilken model, du vælger, så er prisen på afkobling af gas ikke medtaget, da du selv skal stå for den del. Du kan søge tilskud til det fra ’afkoblingsordningen’, se mere hos Energistyrelsen.
I skriver, at priserne kan ændre sig, hvor længe kan de det?
Vores priser på både varmeforbrug, fast afgift, abonnementer og engangsudgifter i forbindelse med en ny-tilslutning ændrer sig i takt med markedet. Som fjernvarmeselskab skal vi "gå i 0", og derfor skal priserne hele tiden afspejle den aktuelle situation. Hvis vi hæver vores priser væsentligt, så vil vi dog sørge for at varsle det 3 måneder i forvejen.
Når du bliver opkrævet, uanset hvad der er tale om, så er det altid efter gældende/nuværende priser, som til enhver tid kan ses på vores hjemmeside.
Koster det ekstra, hvis man har en lang indkørsel?
Hvis du vælger model A2, B eller C betaler du et engangsbeløb for din stikledning, og her betaler du pr. meter. Så ja, ved valg af disse modeller, så koster det at have en lang indkørsel.
Ved valg af model A1 er stikledningen i regnet i abonnementet, så ved en lang indkørsel kan det godt give mening at vælge model A1. Den skal dog op på 26 meter, før A1 er billigst (set over en periode på 20 år).
Hvad koster det at have fjernvarme?
Når fjernvarmen er lagt ind, så opkræver vi følgende:
- Fast bidrag: Det faste bidrag er baseret på din boligs størrelse
- Variabelt bidrag: Du betaler en pris pr. kWh for den varme, du bruger. Mere om det faste og variable bidrag
- Returtemperatur: Du bliver belønnet økonomisk, hvis dit anlægs returtemperatur ligger under 35 grader, og du skal betale ekstra, hvis den ligger over 45 grader. Mere om returtemperatur
- Evt. abonnementsbetaling: Hvis du vælger tilslutningsmodel A1, A2 eller B, opkræver vi abonnementsbetaling hvert kvartal. Mere om tilslutningsmodeller og abonnementspriser
Hvornår opkræver I engangsudgifter?
Hvis du har valgt en tilslutningsmodel, hvori der indgår engangsudgifter i forbindelse med, at du får lagt fjernvarme ind (model A2, B, C), så bliver de opkrævet, når arbejdet er afsluttet og vi har åbnet for fjernvarmem.
Hvornår opkræver I første gang abonnementsbetaling?
Hvis du har valgt en tilslutningsmodel med abonnementsbetaling (A1, A2, B), så opkræves du hurtigst muligt, efter vi har åbnet for fjernvarmen din bolig.
Vi sender a conto-rater for din varmebetaling fire gange om året. Det sker den 1. i månederne: Februar, maj, august og november. Derfor, hvis du fx har fået lagt fjernvarme ind i juni, så bliver du opkrævet for dit varmeforbrug og dit abonnement første gang med raten i august.
Kan min virksomhed få tilskud?
Ja, private virksomheder kan søge 'Erhvervspuljen' og få tilskud til at få fjernvarme. Erhvervspuljen støtter nemlig energi- og CO2-besparende projekter med op til 50%. Læs mere hos SparEnergi under Energistyrelsen