Whistleblowerordning
Her kan du læse om whistleblower-ordningen i AffaldPlus - fx om hvem der kan indberette, og hvad der kan indberettes om.
Ligesom andre større virksomheder med mange ansatte skal AffaldPlus have en såkaldt whistleblowerordning. Den skal gøre det nemmere at få alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold frem i lyset og samtidig beskytte indberetteren mod mulige negative konsekvenser.
Hvem kan indberette til whistleblowerordningen?
Det er medarbejdere eller tidligere medarbejdere, som kan indberette sager til AffaldPlus’ whistleblowerordning. Derudover kan personer, der endnu ikke er begyndt at arbejde hos AffaldPlus, foretage en indberetning, hvis oplysningerne om sagen er opstået i forbindelse med en ansættelsesproces.
Også samarbejdspartnere og ansatte ved faste samarbejdspartnere (leverandører og underleverandører) kan foretage indberetninger. Der kan dog ikke indberettes om interne forhold hos samarbejdspartneren.
Borgere kan ikke benytte denne ordning.
Hvor kan man indberette?
Man kan indberette via whistleblowerportalen. Vær opmærksom på, at der ikke kan foretages anonyme indberetninger, men at der vil blive udvist den størst mulige grad af fortrolighed.
Hvad kan der indberettes om?
Der kan indberettes om alvorlige lovovertrædelser, øvrige alvorlige forhold, seksuelle krænkelser samt overtrædelse af EU-retten. Det er en forudsætning, at den, der foretager indberetningen, er i god tro om rigtigheden af det forhold, der indberettes om.
Alvorlige lovovertrædelser kan fx være:
- Dokumentfalsk
- Hacking, aflytning af samtaler mellem andre
- Tyveri
- Underslæb
- Bedrageri
- Databedrageri
- Afpresning
- Tilsidesættelse af lovbestemt handlepligt
- Krænkelser og chikane
- Overtrædelser af lovgivning der i almindelighed vil være omfattet af whistleblowerordningen
Oplysninger, som ikke er omfattet af whistleblowerordningen, kan fx være:
- Oplysninger af bagatelagtig karakter herunder oplysning om overtrædelse af interne retningslinjer som fx rygning, alkohol, påklædning
- Oplysninger om indberetterens eget ansættelsesforhold, herunder konflikter mellem medarbejdere, samarbejdsvanskeligheder eller forhold, der hører under det fagretlige system, medmindre det er seksuel chikane eller anden form for grov chikane.
Hvordan behandles indberetninger til AffaldPlus’ whistleblowerordning, og hvem ser dem?
En indberetning vil blive gennemgået af en advokat fra advokatfirmaet Norrbom Vinding indenfor 24 timer. Den person, der har foretaget indberetningen, vil modtage en bekræftelse senest inden 7 dage efter, at indberetningen er modtaget.
Når advokaten har gennemgået indberetningen, vil en kontaktperson i AffaldPlus blive orienteret. Falder indberetningen uden for, hvad der kan indberettes om, eller er indberetningen åbenbar grundløs, vil sagen blive lukket. Indberetteren vil herefter modtage besked om det, samt om forholdet alternativt bør rejses over for en bestemt afdeling i AffaldPlus.
Falder indberetningen ind under, hvad der kan indberettes om, vil kontaktpersonen i AffaldPlus følge op på indberetningen og undersøge forholdet yderligere (eventuelt i samarbejde med den relevante afdeling). Kontaktpersonen vil også vurdere, hvilken reaktion der måtte være nødvendig. Når opfølgningen er afsluttet, vil indberetteren modtage feedback.
Mere information
Kontakt AffaldPlus’ HR-afdeling på telefon 5575 0800 eller på affaldplus@affaldplus.dk.
Årsrapport 2022
Som følge af Lov om beskyttelse af whistleblowere skal AffaldPlus mindst en gang årligt offentliggøre oplysninger om whistleblowerordningen i form af antal indberetninger, tema for indberetningerne og status på behandlingen.
Året 2022 var første år, AffaldPlus havde en whistleblowerordning. Den trådte i kraft 17. december 2021 og har derfor kørt til og med 31. december 2022.
I det første år har der været 0 henvendelser til ordningen.