Aflevering af asbest
Fra 1. april 2025 kan du få hentet asbest hjemme hos dig selv. Læs mere om dine muligheder for at komme af med asbestaffald, når du bor i én af AffaldPlus' seks ejerkommuner.
I AffaldPlus' kommuner har du som privat borger fra 1. april 2025 tre muligheder for at komme af med dit asbestaffald.
- Få hentet dit asbestaffald i vores henteordning
- Benyt genbrugspladserne
- Benyt en vognmand og få kørt dit asbestaffald direkte til vores miljøanlæg
Læs mere om de tre muligheder herunder.
1. Benyt vores henteordning
Fra 1. april 2025 er det muligt for private husstande i AffaldPlus’ kommuner at få hentet op til et ton asbestaffald pr. år pr. husstand på egen matrikel. Der er fire trin, du skal følge:
Trin 1: Bestilling og betaling (klik her for at komme til selvbetjeningsløsningen - der skal bruges MitID)
Trin 2: Hent din bigbag på genbrugspladsen
Trin 3: Pak dit asbestaffald
Trin 4: Bestil afhentning (klik her for at komme til selvbetjeningsløsningen - der skal bruges MitID)
Erhverv kan ikke benytte henteordningen.
Læs mere om henteordningen længere nede på siden.
2. Benyt vores genbrugspladser
Du kan fortsat aflevere asbest på vores genbrugspladser. Husk dog følgende:
- Du må maks. aflevere 20 plader pr. dag.
- Al asbest skal være indpakket i tæt, lukket og klar plastemballage, gerne dobbeltemballeret.
- Containeren på genbrugspladsen er aflåst og kræver henvendelse til personalet.
- Erhverv betaler for indkørsel på genbrugspladsen (200 kr. pr. indkørsel, 2025-pris).
- Husk, at knækkede asbestplader er farligt byggeaffald, som altid skal anmeldes til kommunen.
Mængdebegrænsningen på 20 plader er sat for at sikre, at genbrugspladserne kun modtager asbest fra mindre reparationer/udskiftning af tagplader.
Større mængder asbest bør transporteres direkte fra nedrivningsstedet og til miljøanlægget uden omlastning på genbrugspladsen. Omlastninger øger nemlig risikoen for spredning af de sundhedsfarlige asbestfibre. Derfor skal kunder med større mængder aflevere asbestaffaldet direkte på vores miljøanlæg.
Vi anbefaler at, at man benytter en vognmand til transporten til miljøanlægget.
3. Benyt en vognmand
Har du større mængder asbestaffald, over et ton, skal du anmelde dit affald til kommunen og benytte en vognmand til at transportere det til vores miljøanlæg. Godt at vide:
- Kunden betaler for aflevering på anlægget – uanset om kunden er privat eller erhverv. Det koster ml. 1225 og 1335 kr. pr. ton ekskl. moms. Se gældende taksblad her. Opkrævningen sker ud fra et ”forureneren betaler-princip”.
- Affaldet skal anmeldes til den kommune, hvor affaldet er opstået, uanset mængde. Er affaldet ikke anmeldt, vil det blive afvist på miljøanlægget.
- Der skal oprettes en affaldsdeklaration hos AffaldPlus. Alt papirarbejde skal være færdigt inden kørsel til anlægget.
- Både anmeldelse og deklaration skal søges i god tid (AffaldPlus har 14 dages sagsbehandlingstid på deklarationer. Sagsbehandlingstiden for anmeldelse afhænger af kommunen).
- Kunden skal selv stå for aflæsningen – AffaldPlus kan ikke tilbyde aflæsning med entreprenørmaskiner.
- Der SKAL benyttes værnemidler ved håndaflæsning: Engangsdragt, gummihandsker, sikkerhedsgummistøvler og åndedrætsværn, jf. Arbejdstilsynets regler. AffaldPlus stiller ikke værnemidler til rådighed.
- Åbningstid på Faxe Miljøanlæg er: Mandag - torsdag 7.00 - 15.30, fredag 7.00 - 14.30. Åbningstid på Forlev Miljøanlæg er: Mandag - torsdag 7.00 - 15.00, fredag 7.00 - 14.30. Sidste indkørsel skal foretages senest 30 minutter før lukketid.
Skal du af med asbestfri eternit? Læs her, hvad du kan gøre
Mere om henteordningen for asbest
Trin 1: Køb bigbag – bestilling og betaling
Du bestiller og køber en bigbag til dit asbestaffald via vores selvbetjeningsløsning. For at bruge ordningen skal du købe og benytte vores bigbags.
Gå til selvbetjeningsløsningen her (der skal bruges MitID)
Du kan få afhentet én bigbag pr. år pr. adresse, som kan indeholde op til et ton asbest. Det svarer til ca. 50 plader. Har du større mængder end et ton, skal du anmelde dit affald hos kommunen og selv sørge for bortskaffelse via en vognmand. Henteordningen er kun beregnet på mindre mængder af asbestaffald og altså ikke til udskiftning af fx et helt tag.
Betaling sker online med betalingskort. Du skal bruge MitID, når du bestiller afhentning. Når du har bestilt en bigbag, modtager du en kvittering på mail. Den skal du vise til personalet på genbrugspladsen, og de udleverer din bigbag. Du vil på mail også modtage information om pakning af dit asbestaffald.
Trin 2: Hent din bigbag på genbrugspladsen
Medbring din kvitteringsmail til én af AffaldPlus’ genbrugspladser i den betjente åbningstid. Kontakt personalet, og de vil udlevere din bigbag sammen med trykt information om, hvordan du pakker dit asbestaffald.
Trin 3: Pak dit asbestaffald
Nu kan du eller din håndværker pakke dit asbestaffald. Vær opmærksom på reglerne om, hvem der må nedrive og håndtere asbestaffald, og hvilke sikkerhedsregler der skal følges. Private og renovatører uden autorisation må kun håndtere ganske små mængder asbest. Følg pakkevejledningen, som du har fået tilsendt/udleveret.
Trin 4: Bestil afhentning
Når du har købt din bigbag, er du klar til at få hentet dit asbestaffald. Du bestiller afhentning samme sted, som du købte din bigbag, altså via vores selvbetjeningsløsning.
Gå til selvbetjeningsløsningen her (der skal bruges MitID)
Som udgangspunkt går der 1-10 hverdage fra din bestilling, til vi henter dit asbestaffald. Du vil få tilsendt en kvittering med en afhentningsdato. Husk at følge vejledningen for, hvor du skal placere dit asbestaffald, som du har fået tilsendt/udleveret.
Hvorfor kan jeg kun få hentet en bigbag pr. år?
Ordningen er tænkt som et supplement til kunne aflevere asbest på genbrugspladsen, hvor der også kun kan afleveres mindre mængder asbest fra små reparationer/udskiftning af tagplader. Begrænsningen på maks. et ton pr. år pr. husstand er sat ud fra et "forureneren betaler"-princip. Dvs. at har man store mængder asbest, er det den enkelte borger selv, som skal betale alle udgifter for at komme af med asbestaffaldet. I både henteordningen og hvis man afleverer sin asbest på genbrugspladserne, er det fællesskabet, som betaler deponeringsafgiften.
Store mængder asbestaffald (over et ton) skal anmeldes til kommunen og bortskaffes direkte fra nedrivningsstedet til et deponi via en autoriseret håndværker/vognmand.
Vær opmærksom på, at du godt kan købe flere bigbags inden for samme kalenderår, men altså kun få hentet én pr. adresse pr. kalenderår. Ordningen er lavet sådan, i tilfælde af at du fx har et sommerhus, du skal bestille afhentning af asbest fra i samme kalenderår, som du også får hentet fra din faste bolig. På denne måde har du desuden mulighed for at hjælpe et (fx ikke it-kyndigt) familiemedlem med bestilling af og afhentning af bigbags.
Hvad hvis jeg har mere asbestaffald, end jeg kan få hentet i ordningen?
Hvis du har store mængder asbestaffald (over et ton), skal du anmelde dit affald til kommunen og bortskaffe det via en vognmand, som kører det direkte til deponering på vores miljøanlæg.
Gælder henteordningen også for erhverv?
Nej, henteordningen er kun beregnet for private borgere i AffaldPlus' seks ejerkommuner. Erhverv kan dog fortsat benytte genbrugspladserne til at aflevere asbestaffald.
Hvad er reglerne for afleveringen af asbest på AffaldPlus’ genbrugspladser?
- Maks. 20 plader pr. dag.
- Al asbest skal være indpakket i tæt, lukket og klar plastemballage, gerne dobbeltemballeret.
- Containeren på genbrugspladsen er aflåst og kræver henvendelse til personalet.
- Erhverv betaler for indkørsel på genbrugspladsen (200 kr. pr. indkørsel).
- Husk, at knækkede asbestplader er farligt byggeaffald, som altid skal anmeldes til kommunen.
Læs mere her
Hvad koster det at benytte henteordningen?
Det koster 375 kr. alt inklusive, at benytte henteordningen i 2025. Prisen dække selve bigbaggen og afhentningen.
Hvordan bruger jeg ordningen?
Du følger de fire trin, som er beskrevet ovenfor: 1. Køb af bigbag, 2. Afhentning af bigbag, 3. Pakning af asbest i bigbag og 4. Bestilling af afhentning.
Hvorfor kan jeg ikke bruge en anden bigbag end den fra AffaldPlus?
Vi skal sikre os, at kvaliteten af bigbaggen er god nok til formålet. Det er grundet ansvaret, hvis en bigbag fx går i stykker ved tømning. Derfor er det en forudsætning, at du benytter vores bigbags. Prisen for bigbaggen er inklusive i din afhentningspris, dvs. 375 kr.
Hvad hvis jeg har et sommerhus?
Du kan købe flere bigbags inden for samme kalenderår, men kun få hentet én pr. adresse. På den måde kan du købe og få afhentet på din faste adresse og i dit sommerhus i samme kalenderår.