Mere om din affaldsordning i Ringsted Kommune
Læs om affaldsregulativ, gebyrer m.m.
AffaldPlus står for affaldsordningerne i Ringsted Kommune og tager imod henvendelser fra dig som borger. Selve indsamlingen af affald er udliciteret til et privat vognmandsfirma.
Hvad henter vi og hvornår?
Vi henter madaffald, restaffald, plast, mad- og drikkekartoner, papir og småt pap, glas og metal hjemme ved din husstand. Herudover henter vi storskrald, haveaffald, farligt affald og tekstiler efter bestilling. Til samlede bebyggelser og kommunale institutioner tilbyder vi desuden at hente rent pap.
Du kan selv bestemme, om du vil have tømt mad- og restaffald hver eller hver anden uge. Prisen afhænger dog af hyppigheden og beholderens størrelse. Hvis du ikke har nok plads til dit genbrugsaffald, kan du købe en ekstra beholder.
Vi henter affald en fast dag i tidsrummet mellem kl. 6.00-17.00 (visse steder allerede l. 5.00). Se de præcise dage i din tømmekalender.
Har du ikke fået tømt?
Hvis du ikke har fået hentet dit affald inden kl. 17.00, skal du melde det til os hurtigst muligt. Fristen for at melde manglende afhentning er:
- Hvis du har uge-tømning: Senest 3 dage efter din beholder skulle have været tømt
- Hvis du har 14-dages tømning: Senest 7 dage efter din beholder skulle have været tømt
- Hvis du har 3-ugers tømning eller sjældnere: Senest 10 dage efter din beholder skulle have været tømt.
Du kan melde manglende tømning via vores selvbetjening.
Kan du blive fritaget?
Alle husstande, sommerhuse og samlede bebyggelser har sorteringspligt, og det er obligatorisk at være tilmeldt afhentning af affald i kommunen. Ordningen kan derfor ikke afmeldes, og du kan ikke blive fritaget for at betale, - heller ikke selvom du selv kører dit affald på genbrugspladsen.
Kun ejendomme, som i BBR-registret er registreret som en tom byggegrund, kan blive fritaget for at betale for indsamling af husholdningsaffald. Det samme gælder, hvis dit hus fx står tomt i en længere periode.
Hvad koster det?
Du betaler for tømning af dine beholdere gennem grundgebyret for din affaldsordning.
Grundgebyret dækker over udgifter til:
- generel administration
- brug af genbrugspladsen
- apotekerordningen (hvor du som borger har mulighed for at aflevere medicinaffald)
Genbrugsgebyret dækker over udgifter til:
- at du får hentet genanvendelige materialer derhjemme. Dvs. pap, papir, metal, glas og hård og blød plast samt mad- og drikkekartoner.
- din storskralds- og haveaffaldsordning
Gebyret for farligt affald dækker udgiften til, at du får hentet miljøfarligt affald i den røde miljøkasse, og endelig dækker gebyret for restaffald den pris, du betaler for at få hentet madaffald og restaffald derhjemme.
Gebyrernes størrelse varierer, alt afhængig af om du bor i helårshus eller sommerhus, om du deler affaldsordning med andre (har fælles beholdere), og hvilke beholdere man har. Se priser på Ringsted Kommunes hjemmeside.
Øvrige muligheder for aflevering af affald
For øvrige typer af affald henviser vi til genbrugspladsen på Møllevej 14. Du kan desuden benytte alle AffaldPlus' genbrugspladser og haveaffaldspladser.
Der er særlige affaldsordninger for samlede bebyggelser (typisk etageejendomme), kommunale institutioner og virksomheder.
Yderligere information
Mere om din beholderløsning i Ringsted Kommune
Dine beholdere og kravene til deres placering
Baggrund for ændring af affaldsordningen i 2023
Regulativ, gebyrer og planer
Ringsted Kommune hjemmeside om affald og genbrug
Ringsted Kommunes regulativ for husholdningsaffald
Bilag til Ringsted Kommunes regulativ for husholdningsaffald (om standpladser, gebyrer og placering af storskrald/haveaffald)
Ringsted Kommunes regulativ for erhvervsaffald
Ringsted Kommunes affaldsplan
Ringsted Kommunes takster for husholdninger og erhverv
Læs affaldsbekendtgørelsen
Information
Sorteringsfolder til etageboliger og enfamilieboliger (juli 2024)
Information in English (How to sort your waste)