Ny måde at betale for affald på
I 2023 ændrer vi måden, du betaler for din affaldsordning på. På næste års skattebillet vil du se fire gebyrer om affald mod tidligere kun ét.
Indtil nu har din husstand betalt ét samlet gebyr for alle udgifter til affald i Ringsted Kommune. Det beløb er fremgået af din ejendomsskattebillet under overskriften ’Renovation’, hvor det kan se ud som om, at det kun er udgiften til at få hentet restaffald, du har betalt for. Men faktisk har du via det ene gebyr betalt til flere forskellige affaldsordninger.
Det laver vi nu om, så du kan se, hvilke ordninger du betaler for, og hvad hver enkelt ordning koster. På din næste ejendomsskattebillet, som udsendes i december 2022, vil der derfor fremgå fire gebyrer i stedet for kun et. Udover gebyret for ’Restaffald/Renovation’ er det; ’Grundgebyr’, ’Genbrug’ og ’Farligt affald’. Længere nede på siden kan du læse om de forskellige ordninger.
Prisen
I 2023 stiger priserne for affald med ca. 150 kr. pr. husstand, hvis man har 14-dags tømning, og ca. 200 kr., hvis man har ugetømning. Dette skyldes dog almindelig prisregulering og har ikke noget at gøre med, hvordan beløbene nu vil blive opgjort på ejendomsskattebilletten.
For en gennemsnitlig husstand i Ringsted Kommune (enfamiliebolig) ser forskellen for 2022 til 2023 sådan ud:
| 2022 | 2023 | |
| 14-dags-tømning | 14-dags-tømning | |
| Grundgebyr | - | 1.391 kr. |
| Genbrug | - | 2.154,52 kr. |
| Farligt affald | - | 72 kr. |
| Restaffald | 4.309,11 kr. | 842,81 kr. |
| Betaling i alt | 4.309,11 kr. | 4.460,34 kr. |
| Difference i forhold til 2022 | 151,23 kr. |
Som det ses, er differencen mellem 2022 og 2023 i alt 151,23 kr. for en alm. husstand (enfamiliebolig) med 14-dages tømning.
Priserne, som fremgår af ejendomsskattebilletten, er sammensat af priser fra takstbladet for januar-september og priser fra takstbladet for oktober-december. Dvs. at der er tale om to takstblade med hver sit beløb, mens du på ejendomsskattebilletten kun får oplyst ét beløb.
Måske vil der på din ejendomsskattebillet stå 'antal ændret' under linjen 'Restaffald'. Dette har ingen betydning for beløbet, du skal betale.
Se taksterne for affald i Ringsted Kommune her:
Takstblad for januar til september 2023
Takstblad for oktober til december 2023
Hvad dækker gebyrerne over, og kan jeg fravælge nogle?
Du kan ikke fravælge nogle af ordningerne og dermed betale mindre. Kun i ganske særlige tilfælde kan Ringsted Kommune give dispensation, fx hvis et hus står tomt i en længere periode.
Grundgebyret dækker over udgifter til generel administration, brug af genbrugspladsen og apotekerordningen (hvor du som borger har mulighed for at aflevere medicinaffald).
Genbrugsgebyret dækker over udgifterne til, at du får hentet genanvendelige materialer derhjemme (i dag er det madaffald, pap, papir, metal, glas og hård plast, men senere vil du få hentet flere affaldstyper derhjemme). Det dækker også udgifterne til storskrald og haveaffald.
Gebyret for farligt affald dækker udgifterne til, at du kan få hentet farligt affald derhjemme i den røde miljøkasse.
Gebyret for restaffald er den pris, du betaler for at få hentet restaffald derhjemme.
De fire gebyrers størrelse varierer, alt afhængig af om man bor i helårshus eller sommerhus, om man deler affaldsordning med andre (har fælles beholdere), og hvilke beholdere man har.