Ofte stillede spørgsmål
Få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om virksomhedernes brug af vores genbrugspladser.
Typer af køretøjer - forskellige scenarier
Hvilke køretøjer må jeg benytte på genbrugspladsen?
På genbrugspladserne er der kun adgang for køretøjer med en totalvægt på højst 3.500 kg. Det er tilladt at have en trailer med.
Kan jeg aflevere erhvervsaffald i en privat bil?
Du kan godt bruge din privatbil til aflevering af erhvervsaffald, men du skal betale for det. I 2024 er prisen 200 kr. ekskl. moms. Tag fat i personalet og betal på pladsen med MobilePay eller kort.
Hvad hvis min bil er registreret til både privat og erhvervsmæssig brug?
Hvis bilen har et CVR-nummer tilknyttet, bliver indkørslen automatisk opkrævet. Kommer du en dag med privat affald, kan du henvende dig til personalet og blive fritaget for betalingen. Her er reglerne som følger:
- Papegøjeplader: Henvend dig til personalet på genbrugspladsen. Hvis genbrugsvejlederen vurderer, at der er tale om entydigt, privat affald kan du blive fritaget.
- Gule plader: Henvend dig til personalet på genbrugspladsen og fremvis et gyldigt dagsbevis købt hos SKAT. Se mere her.
Har bilen ikke et CVR-nummer tilknyttet, så bliver du ikke opkrævet. Kommer du en dag med erhvervsaffald, skal du henvende dig til personalet, så I sammen kan ordne betalingen. Du kan betale på pladsen med MobilePay, kort eller få sendt en elektronisk faktura til virksomhedens digitale postkasse.
Hvordan ved jeg, om mit køretøj er registreret på et CVR-nr.?
Det kan du ved at tjekke dit registreringsbevis eller slå det op ved at slå køretøjet op i motorregistret
Hvad gør jeg, hvis jeg afleverer affald i et erhvervskøretøj, som jeg lejer eller leaser?
Har du et lejet eller leaset et køretøj, og det udelukkende er registreret til erhvervsmæssig brug, sender vi en faktura til virksomheden ud fra CVR-nummer. Du vil dermed få et mellemværende med din udlejer/leaser. Hvis du vil undgå det, kan du henvende dig til personalet og betale med det samme på pladsen via MobilePay eller kort.
Kommer du derimod med privat affald i en lejet/leaset bil registreret til erhverv, skal du kontakte personalet og vise den lejekontrakt, du har med din udlejer/leaser, hvor det vil fremgå, at den er til privat brug.
Hvad nu hvis jeg har lejet en gulpladebil til privat brug?
Hvis du kører privat i en leaset eller lejet gulpladebil, skal du medbringe og fremvise en lejekontrakt til personalet på genbrugspladsen. Lejekontrakten, som det er lovpligtigt at opbevare i bilen, får du hos din udlejer, og den viser, at du kører privat i bilen.
Kontakt personalet på pladsen og fortæl, at du kommer med privat affald. Så vil din udlejer ikke modtage faktura for dit besøg.
Hvad nu hvis jeg har købt dagsbevis til en gulpladebil hos SKAT?
Hvis du har købt et dagsbevis til en gulpladebil hos SKAT for at bruge bilen privat, skal du vise dagsbeviset til personalet på genbrugspladsen for at undgå betaling.
Læs mere og køb dagsbevis
Jeg kører i en firmabil – kan jeg køre på genbrugspladsen med mit private affald?
Ja, men du skal tage fat i personalet på genbrugspladsen for at blive fritaget for betaling. Hvis du kommer med privat affald i en gulpladebil eller en papegøjepladebil, som har et CVR-nr. tilknyttet, så er der følgende muligheder for at blive fritaget fra betalingen:
- Papegøjeplader: Henvend dig til personalet på genbrugspladsen. Hvis genbrugsvejlederen vurderer, at der er tale om entydigt, privat affald kan du blive fritaget.
- Gule plader: Henvend dig til personalet på genbrugspladsen og fremvis et gyldigt dagsbevis købt hos SKAT. Se mere her.
Jeg har et køretøj uden nummerplade, kan jeg bruge det til aflevering af erhvervsaffald?
Ja, det kan du godt, men det kræver, at du henvender dig til personalet, så I sammen kan få klaret din betaling.
Vores nummerpladeaflæser kan ikke aflæse dit køretøj ved indkørsel, hvis det ikke har en nummerplade. Det samme er gældende, hvis nummerpladen sidder bag på køretøjet, eller der er tale om en særlig nummerplade på fx militære køretøjer.
Transport af andres affald
Vi er et ejendomsselskab/boligselskab og kører også affald fra beboerne – skal vi så betale?
Fra et ejendomsselskab/boligselskab kommer der både erhvervsaffald (fra kontorhold og driften af ejendommen) og husholdningsaffald fra beboerne (storskrald).
Hvis en vicevært/ejendomsfunktionær kommer med affald fra beboere (møbler, emballager m.m.), betragter vi det som privat affald, og det koster ikke noget at aflevere på genbrugspladserne. Aflevering kan dog kun ske, hvis boligselskabet/ejendomsselskabet har fået en særlig tilladelse til at levere affald fra beboerne.
Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til AffaldPlus på faktura@affaldplus.dk
Min virksomhed kører med affald fra en husholdning, der har betalt via renovationsgebyret. Skal den også betale på pladsen?
En virksomhed skal betale for at bruge genbrugspladsen, uanset hvor affaldet stammer fra. Det gælder også for fx håndværkere og anlægsgartnere, der arbejder for husholdninger. Transportører, der transporterer affald fra husholdninger på regning, kan blive fritaget, hvis de opfylder særlige vilkår. Hør mere hos AffaldPlus på faktura@affaldplus.dk
Kan jeg som butiksindehaver gratis aflevere elektronikaffald (køleskabe, TV, computere m.m.), som jeg tager retur fra kunderne?
Nej, elektronikaffaldsbekendtgørelsen er fra 1. januar 2012 ændret, så distributører, der modtager elektronikaffald fra husholdninger, kun kan aflevere det på genbrugspladsen på lige fod med erhvervsvirksomheder, dvs. mod betaling. Det fremgår af bekendtgørelsens § 19, stk. 7.
Butikker m.fl., der tager elektronikaffald tilbage fra kunderne, og som ikke ønsker at bruge genbrugspladsen, skal i stedet bruge en indsamlingsordning, oprettet af producenter og importører af elektronik. Det vil i praksis sige, at de skal aflevere det på en af de regionale pladser, som kollektivordningerne har etableret. Se mere på DPA-Systems hjemmeside.
Betaling og faktura
Hvorfor skal jeg betale for at aflevere erhvervsaffald på genbrugspladserne?
Ifølge affaldsbekendtgørelserne fra 2011 og 2012 skal erhverv betale for brug af genbrugspladserne. Vi holder os herudover til vores administrationsgrundlag, hvori eventuelle undtagelser og særlige tilfælde er beskrevet.
Læs evt. AffaldPlus’ notat om ændringerne mellem 2011-bekendtgørelsen og 2012-bekendtgørelsen.
Hvad koster det at aflevere erhvervsaffald?
I 2024 er prisen 200 kr. ekskl. moms. Prisen dækker alt det affald, der kan være i en bil op til 3.500 kg + trailer. OBS. Undtaget fra dette er dog aflevering af farligt affald, som afregnes særskilt.
Hvordan betaler min virksomhed for aflevering af affaldet?
AffaldPlus foretager nummerpladeaflæsning på genbrugspladserne. Biler indregistreret udelukkende til erhverv genkendes automatisk ved indkørsel på pladsen og faktureres ligeledes automatisk. Det samme er tilfældet for biler på papegøjeplader med et CVR-nummer tilknyttet. Hver måned sender AffaldPlus en faktura til virksomhedens digitale postkasse.
Virksomheden kan også vælge at betale på pladsen. Genbrugspladserne modtager kun betaling via kort og MobilePay.
Hvilket betalingsmiddel kan jeg bruge på genbrugspladserne?
Genbrugspladserne modtager kun betaling via MobilePay. Du kan benytte kort (Dankort, Visa og MasterCard) eller MobilePay, hvis du fx skal betale for aflevering af farligt affald, købe sække, betale for virksomhedens indkørsel m.m.
Hvorfor bliver jeg faktureret to gange på ét besøg?
Når du som virksomhed kører ind på genbrugspladsen har du 30 minutter til at aflevere dit affald. Hvis du er blevet faktureret to gange på ét besøg skyldes det sandsynligvis:
-
Du har kørt rundt på pladsen og er blevet fanget af vores nummerpladeaflæser, som står ved indkørslen to gange. Hvis du ved, at det er tilfældet, så kontakt da personalet på pladsen, så I kan få rettet fejlen med det samme (du skal kun betale én gang - kontakt os og vi retter fejlen)
-
Du har inden for de 30 minutter afleveret to læs affald, dvs. du har været ude og fylde op og er kommet igen inden for 30 minutter (du skal betale to gange, selvom du har klaret begge læs på under 30 minutter, da prisen er pr. læs)
Jeg har fået en regning for en bil, jeg har udlejet/leaset ud. Hvorfor det?
Hvis du ikke beder din lejer/leaser om at kontakte personalet, når han/hun er på genbrugspladsen, kan vi kun sende regningen til den ejer, som Motorregistret har registreret. Du må dermed viderefakturere regningen til din lejer/udlejer.
Jeg har fået en regning for en indkørsel, som jeg ikke har foretaget. Hvad skal jeg gøre?
Vi fakturerer ud fra de registreringer, som vores nummerpladeaflæser foretager ude på genbrugspladserne. Hvis du mener, at registreringen er forkert, skal du kontakte os på faktura@affaldplus.dk. Vi har forskellige muligheder for ”bag om” systemet at afklare, om registreringen er korrekt.
Jeg har fået en regning for en periode, hvor jeg ikke var ejer af bilen. Hvad gør jeg?
Har du fået en regning for en indkørsel, som er foretaget af den tidligere ejer af bilen, så kontakt os på faktura@affaldplus.dk. Vi har mulighed for at rette fakturaen manuelt.
Jeg har solgt min bil, men ved, at jeg har haft indkørsler, jeg skal betale for. Hvad gør jeg?
Kontakt os på faktura@affaldplus.dk hvis du mener, du mangler at modtage faktura for nogle af din tidligere bils indkørsler.
Hvis du har tilknyttet bilen til et p-nummer i vores kundeportal, så husk at logge ind og slette den i listen over dine køretøjer.
Farligt affald
Kan min virksomhed aflevere farligt affald på genbrugspladsen?
Ja, men affaldsbekendtgørelsen siger, at virksomheden skal betale særskilt for at aflevere farligt affald. Betalingen beregnes ud fra prisen for at håndtere og behandle den pågældende affaldstype og mængden af det.
Hvis du skal aflevere farligt affald, skal du kontakte personalet, som vejer og registrerer dit affald og laver en kvittering. Som virksomhed indgår betalingen for farligt affald som en del af din månedlige faktura.
Husk at du, ud over betalingen for farligt affald, også skal betale for selve indkørslen på genbrugspladsen (200 kr. ekskl. moms i 2024).
Læs mere om farligt affald
Se priser for aflevering af farligt affald
Nyhedsbrev til virksomheder på genbrugspladsen
Hvor tit sender I nyhedsbrev til virksomhedskunder?
Vi sender maks. 4 nyhedsbreve om året til de virksomheder, der benytter vores genbrugs- og haveaffaldspladser.
Hvilken information kan jeg forvente i nyhedsbrevet?
Nyhedsbrevet er målrettet virksomheder og vil bl.a. informere dig om:
-
Lukkedage på genbrugspladserne
-
Ændrede åbningstider
-
Nye måder at sortere på
-
Prisændringer
Hvordan tilmelder jeg mig?
Hvordan afmelder jeg mig?
Du vil altid kunne afmelde dig i bunden af det seneste nyhedsbrev. Du er også meget velkommen til at kontakte AffaldPlus, hvis du ønsker at blive afmeldt eller benytte dette link til afmelding af nyhedsbrev for virksomheder.
Øvrigt
Hvornår er der tale om erhvervsaffald?
Affaldsbekendtgørelsen (kapitel 2, § 3 stk. 22) definerer erhvervsaffald som ”affald, som er frembragt af virksomheder, herunder dagrenovationslignende affald, have-parkaffald, storskrald, bygge- og anlægsaffald, produktionsaffald, industriaffald, kildesorterede affaldsfraktioner og jord. Erhvervsaffald kan enten være farligt eller ikke-farligt”.
Selvom arbejdet er udført for og hos en borger, vil affaldet blive betragtet som erhvervsaffald, hvis affaldet afleveres af en virksomhed.
Hvad er et p-nummer?
P-nummer står for produktionsenhedsnummer. Det er et 10-cifret nummer, som tildeles hver fysisk adresse, hvor der drives virksomhed fra. Der kan derfor være ét eller flere p-numre under samme CVR-nummer. Hvis du er i tvivl om dit p-nummer, så kan du nemt finde det på www.cvr.dk.
Kontrollerer I, om jeg husker at oplyse, at jeg kommer med erhvervsaffald?
Ja, det skal vi ifølge lovgivningen. Hvis virksomhederne ikke betaler, er det husholdningerne, der kommer til at betale for erhvervsaffald, og det er ikke fair, da de allerede har betalt via det kommunale renovationsgebyr.
Personalet på pladserne vil løbende vurdere, om affaldet måtte være fra erhverv. Hvis de er i tvivl, har de mulighed for at bruge fotodokumentation og knytte det til registreringsnummeret. Vi kan desuden oplyse, at SKAT kan bede om adgang til vores registreringer af erhvervsbiler.
Herudover vil AffaldPlus og kommunerne gennemføre særlige tilsynskampagner med henblik på at identificere erhvervsaffald, som der ikke betales for.
Min virksomhed er registreret i udlandet. Hvad så?
Virksomheder uden dansk CVR-nummer, fx udenlandsk registrerede virksomheder, skal betale på pladsen via kort eller MobilePay.
Findes 'pluskunde' ikke mere`?
Nej - pluskundekonceptet er nedlagt pr. 1. maj 2023. Herefter er alle virksomheder på vores pladser ligestillet. Hvis du ligger inde med et 'pluskort', kan du klippe det over og smide det ud.
Selvbetjening - kunde på genbrugsplads
Log på kundeportal
- Følg med i din virksomheds indkørsler løbende
- Tilknyt virksomhedens biler til det rette p-nummer
SMS-Service
Tilmeld dig vores SMS-service og få information om AffaldPlus' genbrugspladser, haveaffaldspladser, PlusButikker og PlusByg.
Få information på SMS
Send GBP til 1245
Du kan til enhver tid afmelde dig ved at skrive:
GBP STOP til 1245